KristaInGhana.reismee.nl

Aftellen

Hallo allemaal,

Hier is dan alvast het eerste verhaal voor mijn weblog! Nu nog vanuit Nederland, straks vanaf een veel warmere plek. Het is nu echt aftellen, alles klaarleggen, de laatste spullen kopen, nog even met vriendinnen afspreken, boeken lezen enz. De laatste keer gewerkt, voor het laatst paardgereden en voor de laatste keer uit, want dat kan ik voorlopig niet meer doen natuurlijk. Ik neem nog wel een souvenirtje van Nederland mee; ben namelijk weer eens verkouden. Dus voorlopig vergeet ik Nederland nog niet hoor!

Ik zal nog even wat achtergrondinfo geven over Ghana, is misschien wel zo leuk voor jullie ;)Ghana ligt dus in West-Afrika, is ongeveer 7 keer zo groot als Nederland en heeft zo'n 24 miljoen inwoners. Het is onafhankelijk van Engeland sinds 1957. De hoofdstad is Accra, hier wonen ruim 2 miljoen mensen. Het is er eigenlijk altijd tussen de 25 en 35 graden, mijn winterkleding kan ik dus lekker thuislaten!

De drie godsdiensten die aangehangen worden zijn het Christendom (70%), de Islam (16%) en tot slot traditionele natuurgodsdiensten (8.5%). De rest valt onder overig of is niet gelovig.

Er zijn veel verschillende stammen, die allemaal hun eigen taal hebben. Gelukkig spreken ze allemaal ook wel Engels (dat is de officiële taal), dat maakt het een stuk makkelijker voor mij.

De belangrijkste bronnen van inkomsten voor Ghana zijn goud en cacao.

De cijfers die ik kon vinden lopen nogal uiteen, maar volgens Wikipedia leeft iets minder dan 1/3 van de Ghanese bevolking onder de armoedegrens van $1.25 per dag. De leeftijdsverwachting ligt rond de 60 jaar en vrouwen krijgen gemiddeld 3.5 kinderen (niet letterlijk natuurlijk).

Wat ik het meest zal missen?

Mijn vriendinnen, paardrijden, pindakaas met hagelslag, Friends kijken, een sneeuwpop maken, uitgaan, en ja, zelfs mijn ouders.. ;)

Ik vind het wel stom dat ze precies dit jaar het Glazen Huis in Leiden doen, hadden ze niet een jaartje kunnen wachten ofzo..

Maargoed, ik ben zo blij dat ik de kans heb om dit te gaan doen! Ik kan me nog niks voorstellenvan hoe het zal zijn, als ik het probeer dan zal het toch weer heel anders zijn dan ik verwacht had. Dus ik laat mijn Nederlandse drang om alles te regelen en te organiseren achter en ik neem de Ghanese mentaliteit alvast een beetje over: rustig aan, het komt wel goed, ik zie het wel.

Leuk dat jullie me volgen, zoals jullie misschien al gezien hadden kun je je email achterlaten. Je krijgt dan telkens een mailtje wanneer ik weer wat nieuws gepost heb. Ik heb geen idee hoe vaak dat zal zijn, dat wachten we maar rustig af.

Fijne Kerstdagen alvast en een heel mooi, gelukkig & gezond 2012!

Liefs Krista

Reacties

Reacties

anja

lief nichtje van ons. Veel sterkte met de laatste loodjes en veel plezier in Ghana. We zullen aan je denken en je volgen via het net. Geweldig toch. Tante Gerdi ging vroeger 2 jaar weg en dan moest je het doen met een brief die er 3 weken over deed of een ingesproken cassettebandje. Tot mails. groetjes Anja, Tomas, Jasper en Merijn. Poot van Bijke, Puk en Jip

Carlijn

Lieve Kris,

Ik heb me net aangemeld voor je blogs, ben erg benieuwd naar al je belevenissen daar ver weg in Ghana...
Ik wens je heel veel plezier en succes. Dat je maar veel bijzondere en mooie dingen mee mag maken...
Geniet ervan!

Liefs, Carlijn (ook van Renko, Kian en Marin.)

mam en pap

Dag meiske,

Je bent gelukkig veilig aangekomen en hebt nu je 1ste dag erop zitten. Warm of valt je het nog mee?
Zo,n stad is toch wel byzonder denk ik, lijkt het wat op Ethiopie of veel meer westers?
Geniet lekker van even toerist zijn,straks zie je weer heel andere dingen en moet je aan de bak.
Zou graag even komen zien hoe het daar si, maar moet het doen met je verslag en foto,s.
kus van ons en kopje van de peozen.

Janny

Wilden we jou in de lucht volgen via flight radar,konden we jou niet verder volgen dan tot Algerije.
Boven Afrika kun je jammer genoeg geen vliegtuigen meer zien.
Ik heb nog wel even gezwaaid hoor voordat je uit de lucht ging .
[ha ha]
Gelukkig, het eerste gedeelte van je reis zit er op.
Hoop dat je een leuke week hebt. gr Janny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active