KristaInGhana.reismee.nl

Het is voorbij

Dag bleekscheetjes,

Dit is dan mijn laatste verslag uit Ghana. Gaan jullie het missen, of vinden jullie het toch wel leuk dat ik weer naar Nederland kom? ;)

Ik heb de laatste tijd nog best veel gedaan, zoals een paar dagen naar het noorden met Pita en nog twee anderen. We zijn eerst naar Tamale geweest (de grootste stad in het noorden). Toen we daar aan lunchen waren, kwam er ineens een jongen bij ons zitten. Hij begon een praatje te maken, even later werd duidelijk waarom. Hij had een nummer opgenomen en wilde een videoclip opnemen, of wij daar soms in wilden spelen? Dat aanbod hebben we toch maar afgeslagen, laat 'm maar op zoek gaan naar obruni's die wel interesse hebben..

De volgende dag reisden we nog verder naar het noorden (Bolgatanga, niet ver van de grens met Burkina Faso). In een dorpje vlakbij hebben we geslapen; in een traditioneel Ghanees hutje! Zoooo gaaf, eerst jezelf douchen met een emmer water onder de sterren, en daarna buiten slapen! Op een matrasje op de grond, onder een klamboe (opgehangen aan de waslijn), onder de sterrenhemel :) Halverwege de nacht moesten we wel naar binnen (ons hutje) omdat het ging onweren, maar wel een hele bijzondere ervaring. De volgende ochtend hielp ik mijn gastvrouw/gastmoeder daar om een ontbijtje klaar te maken. Haar reactie was echt geweldig; toen ik het ei in de pan omdraaide riep ze 'wauw!' en toen ik een broodje doormidden sneed was ze serieus onder de indruk. Volgens mij dacht ze dat blanken echt helemaal niks kunnen hihi. Na het ontbijt gingen we op de fiets (ik kan het nog steeds!) naar de chief van het dorp. De chief is een soort dorpshoofd; een oude wijze man die onderlinge conflicten moet oplossen, overlegt met andere chiefs, en ook onpartijdig moet kunnen zijn. We moesten eerst wachten tot hij kwam, toen mochten we ook nog eens niks zeggen. Pas als de chief tegen je praat, dan mag je wat terugzeggen. Verder moesten we hurken toen we hem begroetten, bedankten en afscheid van hem namen. Het was wel een grappige ervaring, maar ik ben blij dat we die traditie in Nederland niet hebben! Respect tonen is een ding, maar om nou voor iemand te knielen en zo'n grote afstand te scheppen, gaat mij echt veel te ver. Zo'n chief is ook maar een mens, toch? Na het bezoek hebben we nog wat rondgefietst; merk wel dat mijn conditie er niet bepaald beter op is geworden haha. Toen terug naar het gastgezin, even wat eten, en daarna heb ik nog een uurtje geprobeerd een hoed te weven. Geprobeerd ja. We hadden die activiteit geboekt en er voor betaald, en het eerste wat ze vroegen toen we kwamen was: willen jullie kijken of iets kopen? Waarop wij zeiden dat we zelf wilden weven. De vrouwen die konden weven konden geen Engels, en het ging voor mij nog te snel hoe ze het voordeden. Uiteindelijk kreeg ik het door (ik merkte dat ik het goed deed toen ik ze steeds 'uhu'/'aha' hoorde zeggen). Jammer genoeg is een uur veel te weinig om een hele hoed te weven.. Na dat uurtje gingen we nog een kanotochtje maken over het meer, terwijl de zon bijna onderging. Het was toen 'Bob Marley-dag', dus op de achtergrond hoorde je steeds zijn muziek. Zelfs de jointjes ontbraken niet (vraag me wel af hoe ze eraan zijn gekomen?). De tweede nacht onder de sterrenhemel was ook weer heerlijk! Vooral door het volgende: 's avonds moest ik naar de wc (lees: gat in de grond in een huisje), dat een stuk buiten de compound lag. Alles donker, en mijn lichtje kon niet heel ver schijnen. Op de heenweg liep ik langs een vuurtje, dus ik dacht nog: als ik weer terug moet, moet ik daar langs. Maar ja, toen ik klaar was was het vuurtje er niet meer. Natuurlijk liep ik toen verkeerd (ik vraag me af of er ook maar iemand op deze wereld is die een slechter richtingsgevoel heeft dan ik). Stond ik daar, bij een donkere verlaten akker, niemand om het te vragen, een heel klein lichtje, en geen idee waar ik heen moest. Ik besloot maar terug te lopen naar het wchuisje en dan de andere kant op te gaan, maar toen kon ik het wc-huisje ook niet meer vinden. Ik ben maar gewoon de richting opgelopen waar ik vandaan kwam en ben toen doorgelopen, kwam ik toch nog bij de compound aan. Was wel even spannend hoor.. ;)

De volgende ochtend gingen we weer naar huis. Alweer dierenleed, met de trotro hebben we een varken overreden. Dat weet ik alleen omdat Pita het zag gebeuren, niemand reageerde er verder op. Bovenop de trotro hadden ze een geit vastgebonden, die af en toe wat van zich liet horen. Dit is Ghana, hier kan alles...

Na dit avontuur had ik nog 3 dagen in het weeshuis, en toen kwam het afscheid dinsdag.. (eigenlijk woensdagochtend). De sfeer was wel OK, omdat ik eerst armbandjes had uitgedeeld en wat lekkers, maar ik kon het niet helemaal drooghouden. Ik was ook niet de enige.. Het is zo'n erg idee om 5 maanden met ze geleefd te hebben en ze dan (misschien?/waarschijnlijk?) nooit meer te zien, ik moet het echt nog een plekje geven hoor. 's Avonds zei een van de jongetjes/jongens (wat ben je als je 11 jaar bent?) dat ik maar moest gaan slapen, dan kon hij ook naar bed.. Sniksnik :'( Woensdagochtend vertrok ik. Ze hadden nog even hoop dat ik niet zou gaan omdat er net een regenbui losbarstte, maar die was gelukkig snel voorbij. 's Avonds kwam ik in Accra aan, en morgen vlieg ik weer terug naar Nederland..

Ik ben wel van plan om vanuit Nederland nog een keertje te schrijven, maar dit was dus wel de laatste blog vanuit Ghana..

Heel veel liefs, Krista

Zouden jullie een reactie willen plaatsen? Al is het alleen maar je naam, ik ben erg benieuwd wie deze blog allemaal leest, als ik zie hoe vaak ie wordt bekeken..

Reacties

Reacties

puck

Hee Kris!
Heb niet al je blogs gelezen, maar heb je reis wel voor het grootste deel redelijk gevold, vond het erg leuk om te lezen!
Hoop dat je een goede terugreis hebt gehad en hoop je binnenkort weer even te zien.
xx

Noor en Annemarije

Heeee lieve krista!
Wat zijn die vijf maanden snel gegaan! Het lijkt wel gister dat we nog bij eva zaten... Wij zitten nu in de nieuwe stek van noor en zijn heel erg jaloers en nieuwsgierig naar al je belevenissen (al hebben we je blog trouw gevolgd). We moeten, als je je jetlag weer te boven bent en als eva ook weer terug is, snel afspreken!
Dikke kus,
Noor en Annemarije

Sal

Het zit erop meis! Deze ervaring zul je voor de rest van je leven met je meenemen! Een goede terugreis gewenst en ik zie je heel snel!!!!

Veel liefs,
Sally

eva

Lieve kris,
ik vond het heel leuk om te lezen wat je allemasl meemaakt. Het lijlt me rcht een bijzondere ervaring. ik heb je blog trouw gevolgd. ik ben wel blij dat je weer terugkomt hoor! Ik mis je! Helaas zie ik je pas over 3 weken :(
Goede reis! Xoxo

oma

Hoop je snel weer te zien. het was toch een geweldige tijd. Veel geleerd. Tot ziens snoet.
Goede reis xxx

wieke stehouwer

Hoi Krista, heb al je blogs gelezen. Erg leuk. Wat een ervaringen. En een hele goeie reis naar
huis gewenst.

karen

Hey!
Natuurlijk heb ik alles gelezen en de bijbehorende foto's gezien. Tis toch een groot avontuur, vijf maanden in Ghana! Lijkt me erg leuk om nog eens een 'live' al je verhalen en foto's te horen en te bekijken. Succes met weer te acclimatiseren in NL. Neem je een beetje zon mee voor ons? Xkaren

Ben en Els Hoekstra

Hoi Krista,

We hebben je alle weken gevolgd, het gaf een mooie indruk van alles wat je hebt meegemaakt.

Groetjes, Ben en Els

Lindy (moeder van Iris)

Ha die Krista,

Ik heb deze week de dagen zitten aftellen om me voor te kunnen stellen hoe het voelt om na 5 maanden afscheid te moeten nemen van al die mensen en kinderen daar in Ghana. Lijkt me een heel emotioneel iets en het zal wel heel erg wennen zijn, het leven hier in Nederland. Dat je af en toe denkt: "Waar maakt iedereen zich hier druk om, weten jullie wel hoe goed jullie het hier hebben en hoe gehaast iedereen hier leeft..." Ik heb al je verhalen gelezen en al je foto's bekeken en blijf vinden dat je een talentje bent op dat gebied. Sterkte met landen hier (letterlijk en figuurlijk)!
Groetjes, Lindy

anja en jongens

hoi Krista, als je dit leest ben je weer thuis. Ik hoop dat je snel een beetje gewend bent.
gr Anja

Carlijn

Hoi Kris,

Nou, dat afscheid is in ieder geval achter de rug... Dat lijkt me het moeilijkste... Ik zei vanavond nog tegen Renko dat je nu ergens wel weer terug zou komen naar nederland, maar het is morgen dus...
Ik heb al je blogs met veel plezier gelezen, je schreef het heel komisch en het is leuk om te lezen hoe de mensen in Ghana met allerlei dingen omgaan.... En jij als dierenvriend die regelmatig dieren omver rijdt (nou ja, de chauffeur natuurlijk), tja je maakt wat mee...
Nou, ik wens je een hele goede vliegreis morgen en heel veel succes met het acclimatiseren in nederland, zal vast wel weer even wennen zijn. Je vader en moeder zijn vast heel blij dat je er weer bent! Mijn moeder zou anders ook wel op je blog gereageerd hebben, maar zij zit momenteel met mijn vader in Roemenië. Dus namens hen ook een hele goede reis morgen...
Welterusten voor je laatste nacht in Ghana...

Liefs, Carlijn.

Jojanneke

He kris! Dus morgen alweer naar huis... wat gaat de tijd dan toch nog snel he? En wat hecht je je ook aan die mensen... lijkt me zo moeilijk om na zoveel tijd weer te vertrekken. Hoe laat vlieg je morgen en welk vluchtnummer heb je? Kan ik je eventueel volgen op flightradar... je hebt het in ieder geval prima naar je zin gehad als ik je verhalen zo lees. Hele goede vlucht morgen.

X jo

maayke

Heey Krista,

Ik heb je verhalen allemaal gelezen en ik vond het leuk en intressant om het te lezen. Ik ben blij dat je het leuk gehad hebt in ghana, maar ik vind het ook super leuk dat je weer terug komt. Xx

Ingrid

Ha Krista, op jouw verzoek hierbij mij naam. Ik heb de laatste 3 maanden ook jouw verhalen gevolgd en ik ben blij gweest met het goede contact en hulp aan Pita.
Dank daarvoor. Ik hoop dat je snel weer in Nederland je draai kan vinden en al deze mooi herinneringen mee zal nemen in de rest van je leven.
Lieve groetjes, de moeder van Pita

Mylène

Heey Krista!
Ik heb al je verhalen gevolgd en ik vond het echt heel leuk om te lezen en je foto's te bekijken (wat een schattige kindjes allemaal). Hopelijk wordt het geen al te grote cultuurshock als je zo weer thuis bent :P.
Fijne reis terug en hopelijk tot snel!
XxX

Natasha

Gelezen hoor!! alles jaja :p ZIN IN MORGEN!!!!!!!!!!!!! Ging echt super snel O_O maar spreek je morgen naja wouw nog aar aantal uurtjes zin in!!! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Frans

Hallo. Ik lees regelmatig je verhalen, ik ben de vader van Pita. Leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Hopelijk is je reis goed geweest en ben je weer veilig thuis.
Doei

bertha

Lieve Krista,
Ik heb net je laatste verhaal gelezen.
Wat zijn die 5 maanden toch snel gegaan en om afscheid te moeten nemen, was vast wel heel erg moeilijk.
Je zult zeker best wel moeten wennen hier in Nederland.
Maar je ouders en vrienden zullen zeker blij zijn om je weer te zien.
Ik bel volgende week wel een keer.
gr Oom Wim en tante Bertha

mieke hendriks

je bent nu al weer thuis maar ik heb je verslagjes altijd gelezen, Dat zal wennen zijn in Nl Hoop je binnenkort weer eens te zien, leifs van je tante Mieke en gr van oom Folke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active