KristaInGhana.reismee.nl

Me, myself and I

Coole Kikkerlandbewoners,

Iets later dan ik gepland had, maar hier dan toch weer een verslagje van de afgelopen 1.5 week.

Vorige week zaterdag ben ik (alweer) naar de kust gegaan. Eigenlijk zou ik daar een weekje rondreizen met Caro (uit mijn introweek, dat plan hadden we al vanaf mijn 3de week in Ghana), maar helaas kon ze toch weer niet mee. Ze was ergens over gestruikeld, had haar knie opengehaald en kon nauwelijks meer lopen. Eind deze week vertrekt ze al naar Duitsland, dus besloot ik maar in mijn eentje te gaan.

Ik bleef de eerste nacht in Cape Coast slapen, de reis er naartoe was weer interessant. Het eerste halfuur in de trotro was er een trotropastoor (?) die keihard stond te bidden, zingen en preken. Ik overdrijf niet, hij schreeuwde alles (ook nog eens in Twi, waardoor ik niet eens wist wat ie dan naar ons schreeuwde). Gelukkig stapte hij na 30 minuutjes uit, nadat een aantal mensen hem geld hadden gegeven voor deze nuttige dienst. Een tijdje later zag ik, nog steeds vanuit de trotro, dat er ergens een begrafenis aan de gang was. Hier vinden die dus gewoon buiten plaats, iedereen zit op plastic stoeltjes die netjes in rijen zijn opgesteld. Nu komt het: ik zag de dode gewoon liggen! Vanaf waar ik zat had het ook een slapende man op een soort bed kunnen zijn, maar het was wel duidelijk dat dit toch echt zijn afscheidsfeest was. Ik zeg 'feest' omdat ze hier niet rouwen bij begrafenissen, maar ze vieren het mooie/lange leven dat de overledene heeft gehad, en natuurlijk dat diegene nu naar de hemel gaat.

Verder verliep de reis naar Cape Coast prima. Daar aangekomen moest ik met een taxi naar het guesthouse toe. Ik praatte wat met de taxichauffeur, en op een gegeven moment vroeg ik hoe oud hij was (het is hier nogal moeilijk leeftijden te schatten, ik dacht dat ie halverwege de twintig was en wilde checken of dat een beetje klopte). Hij bleek 28 jaar te zijn, en vroeg toen naar mijn leeftijd. Ik zei dat hij die maar moest raden. Het gesprek ging toen zo:

Are you 26? No! 24? No. 25? No. 22? No. Ok, but you are in you twenties right? Ehm no, I'm 19. Waarop hij zei: What? Well, nineteen is too young..(ik heb maar niet gevraagd wat ie daarmee bedoelde).

Zondagochtend vertrok ik richting de 'Green Turtle Lodge'. Dat is een lodge aan een heel mooi (prive)strand, je kunt er slapen in een huisje, op een zolder of in een tentje. (Ik heb in die laatste twee geslapen). Vanaf Cape Coast moest ik 3 keer overstappen op andere trotro's. In de laatste trotro kwamen er twee blanke meisjes (1 Britse, 1 Amerikaanse) die dezelfde bestemming hadden als ik. We konden het wel goed met elkaar vinden dus dat was gezellig :) Zij waren deel van een groep van nog 12 anderen, beetje veel namen te onthouden dus.. De rest van de groep vond ik ook wel aardig, maar ik kon niet echt m'n plekje vinden. Daarom ging ik dan maar gewoon liggen lezen op het strand of muziek luisteren. Toen voelde ik me wel wat alleen; het was een stuk leuker geweest met Caro of Pita erbij maar helaas. Alsnog, het was wel een klein paradijsje daar hoor! Het allerleukst vond ik de douche. Stel je voor:

Een douchehokje van hele mooie stenen, een echte douche (geen emmerdouche), vogels die op het randje van de muur gaan zitten, het muurtje is net laag genoeg zodat je uitzicht op het strand hebt, boven en naast je zie je palmbomen, en op de achtergrond hoor je het geluid van de zee... Zo'n douche wil ik ook wel!!

Woensdagochtend vertrok ik weer naar Cape Coast, ik moest eerst 20 minuten over het strand lopen voor ik bij een dorpje kwam met een trotroverbinding. Bij de Green Turtle Lodge 'wonen' ook twee honden, die voor de verandering een wel aan mensen gewend zijn. Een van die honden liep dat stuk over het strand helemaal met me mee (het was al best warm en lopen op het strand is wel zwaar natuurlijk). Hij wachtte zelf letterlijk totdat ik in de trotro zat (waar ik eerst nog 20 minuten op moest wachten), daarna ging ie pas weer terug. Het klinkt misschien heel stom, maar het was net alsof ie me echt uitzwaaide, het gaf me echt een goed gevoel. Misschien is dit alleen te begrijpen als je 5 maanden in Afrika zit, maar ik wilde het toch even met jullie delen ;)

In Cape Coast ontmoette ik 5 Canadese meisjes (4 van de 5 met Nederlandse grootouders), waar ik de middag en avond heel gezellig mee heb opgetrokken. Een van die meisjes was heel dik; die kreeg me toch een aandacht! De een pakte haar kuiten vast en zei 'I love them!', een ander greep haar buik (waarop ze tegen ons vertelde: I loved it), weer een ander zei: 'I love your shape' en 's avonds stonden de mannen/jongens in de rij om met haar te praten. Echt geweldig om te zien!

Zondagochtend ging ik weer naar huis; reizen is leuk, maar thuiskomen is ook wel heel fijn! Pita heeft laatst allemaal dvd's gekocht, dus hebben we al twee keer een filmavondje gehouden met z'n tweeen. Shrek kijken met bananenchips, Ghanese chocola, verse ananas en een zakje water, dat is pas genieten!

Dit verhaal is al heel lang, sorry daarvoor, maar dit wil ik jullie niet onthouden. Zaterdag huurden Pita en ik een taxi af om ons naar bepaalde watervallen te brengen. De chauffeur reed heel hard, ik weet niet hoe hard want de snelheidsmeter deed het niet. Ineens hobbelden we ergens overheen. Verschrikt keek ik Pita aan: 'Wat was dat?'. Dit is een Afrika-ervaring die ik liever niet gehad had: we hadden zojuist een jonge geit overreden. Uit een soort schrik/verbazing moesten we allebei lachen, is dit net echt gebeurd? 'Meneer, u heeft net een geit overreden!'. Eerst begon hij te lachen, daarna was zijn reactie: 'Het was niet mijn schuld'. Sprakeloos. Later reed hij met volle snelheid op een tegenliggende auto af, zo'n 10 meter voor we zouden crashen stuurde hij pas opzij.

Nog twee weekjes, dan ben ik weer thuis in het veilige Nederland ;)

xxx Krista

Ps: Ik heb besloten jullie toch maar niet te overhoren, ik ga ervanuit dat jullie alles braaf bijhouden ;)

Reacties

Reacties

Sal

Wow wat een verhaal. Ik zou gek worden als de auto waar ik in zit een geit overrijd! Ik zie het beeld van die douche helemaal voor, talk about paradise!????
Leuk om te lezen dat ze in Africa zo gecharmeerd zijn van vollere vrouwen. Hun schoonheids ideaal staat parallel aan dat van ons.
Heel veel plezier nog meid, maak er nog een paar leuke weken van en doe voorzichtig! (sorry kan het niet laten)

Liefs uit Leiden/Noordwijk
Sally

mieke hendriks van dijken

Zo Krista, jij ziet nog eens wat,dooie? geiten, knappe? mannen die je wel als 4de vrouw willen ware het niet dat je nog te jong was. Hoewel, als het een chr. land is zullen ze zich bij een offiiele vrouw moeten houden.Wat zal de overgang straks groot zijn. Het weer zeker, het is aardig maar best nog koud. Wij gaan zaterdag met vakantie naar de achterhoek!!!!!(helemaal)Tante Bertha en oom Wim gaan ook,dus een andere taal hoeven we al vast niet te spreken. Alvast een goede thuiskomst toegewenst. Tot later in NL.
Gr van je tante Mieke

Janny

Hallo krista,
Ik vind het heel moedig van je dat je alleen op reis bent geweest. Niks voor mij.
Vanavond hebben we weer geoefend voor de musical MOZES.Carlijn zingt een stukje solo en dat klinkt als een klokje,zo mooi.3 juni is de uitvoering.
We doen alle vier mee.[Avuko niet]maar dat had ik al eens geschreven toch?Sterkte met afscheid nemen.Liefs janny

Natasha

Heeey! heb je vanmiddag al gesproken maar nu even na het verhaal gelezen te hebben hoor :p strax naar bed al veel te laat hahaha! maar wat een verhaal lijkt me best eng om opeens een dood mens te zien was het ver weg of zag je dichtbij? ben echt jaloers lijkt me echt chil bij dat strand was ik er maar met jou haha! inplaats van mijn stomme mei vakantie :( en jammergenoeg morgen weer school al had ik vandaag al gemoeten mar door de brand lekker niet :p NOG EVEN EN JE BENT WEER IN NEDERLAND JHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE! kan niet wachten!!! Snel leuke dingen dan weer doen samen! al moet ik eerst nog op kamp (gelukkig maar 3 dagen :p) nou xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jojanneke

He Kris!

Ik reageer misschien niet altijd, maar ik lees ze wel hoor! Altijd erg leuk om je berichten te lezen. En je schrijft ook erg leuk!
Die ene kerel dacht vast dat je probeerde hem te versieren..... Hahaha!
Nog heel even en je bent alweer terug!!!!

Groetjes en heel veel plezier nog even.

Jojanneke

anja

hoi Krista, wij zijn weer terug uit Barcelona. Onze belevenissen met het fietsen in die stad en het bezoeken van de voetbal moet je maar eens navragen bij mama als je weer terug bent. Het was een belevenis op zich. En jij hebt overreden geitjes gezien, ik op een markt allemaal hoofden van lammetjes maar dan zonder velletje, mijn maag draaide zich om. Kan me voorstellen dat je dat ook hebt bij het rijden over een geitje.
Veel plezier de laatste weken en sterkte met het afscheid nemen van de kinderen daar. gr Anja

Carlijn

Hoi Kris,

Wat een bijzonder verhaal weer zeg! Jij maakt heel wat mee daar, van dode mensen tot overreden geiten... Dat zul je hier niet zo snel meemaken... Knap trouwens dat je helemaal alleen op reis bent gegaan, dat doe ik je niet na... Die douche die je beschreef die lijkt mij ook wel wat, dus als je die mee kunt nemen??? Hahahaha... Ik wens je nog heel veel plezier in Ghana de komende tijd en voor straks als je afscheid moet nemen van alle mensen/kinderen heel veel sterkte... Zal vast niet makkelijk zijn...
En ook alvast een veilige terugreis...

Liefs, Carlijn.

Karen

Hoi Krista,

Wat knap dat je gewoon in je eentje helemaal op pad gaat. Tis nogal een onderneming voor een paar daagjes strand! geniet van je laatste weken/dagen in Afrika en tot gauw in Nederland.
x

bertha

Hallo Krista,
Wat goed van je dat je alleen op reis bent geweest.
Wel heel erg van dat geitje.
Ik heb drie dagen in het ziekenhuis gelegen vanwege hartritmestoornis.
Medicijnen moest ik uit proberen en nu maar hopen dat ze helpen.
Vandaag is er een m.r.i scan van m'n heup gemaakt.
Nu maar afwachten op de uitslag.
Zaterdag gaan wij heerlijk 10 dagen op vakantie naar winterswijk.
Over twee weken ben je weer in Nederland.
Een hele goede terugreis wensen wij je toe.

Gr oom Wim en tante Betrha

Gerdi

Ha die Krista,wat heb je me weer laten genieten en wat beleef je veel!
Dat je alleen op stap durft vind ik best goed,zou ik niet zo gauw hebben gedaan geloof ik.
Wel in mijn jeep natuurlijk maar dan ging ik naar andere blanken maar zomaar op vakantie?
Uiteraard moest ik voor mijn werk ook veel reizen maar dat was toch anders geloof ik maar bang ben ik nooit geweest.
Je bent hun gast en daar zijn ze voor verantwoordelijk!
Je laatste weekjes meisje,wat zul je uitkijken naar huis en wat zal het moeilijk zijn om dit achter te laten omdat het nooit meer komt!!!!
Fijn dat je het zo goed met dat nieuwe meisje hebt getroffen,heb je echt nodig in de vreemde.
Je schreef in je Ghana mail nog dat de meisjes kort geschoren haren moeten hebben,dat is voor de luizen!
Maar dat ze daarna een pruik of nep in hun prachtige haren doen vind ik ongelooflijk jammer.
Ze kunnen zo mooi vlechten en hebben zulk prachtig kroeshaar.
zo nu stop ik,we zijn met Karen en Laurens een dagje naar Rotterdam geweest,eerst koffie met taart bij hotel New York,daarna naar de barber shop voor een scheerbehandeling van oom Pieter[nog cadeautje].
Na een leuke wandeling over Katendrecht met een natuurmarkt zijn we gaan lunchen in Hotel NY en daarna nog een tochtje met de watertaxi en rondwandeling over de brug naar de metro.
Knuffel van ons,tante Gerdi

pita

hallo tista
jij bent nu in de bus richting Accra...heel raar en ik mis je wel beetje hoor ;) maar jij gaat lekker zondagochtend aan de kaas, eet je ook wat voor mij!?
dikke knuffel vanuit Kumasi
(ik ga nu richting die vieze wc bij internetcafe want i kmoet zo nodig, wish me luck)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active