KristaInGhana.reismee.nl

In Accra!

Hoihoi iedereen,

Mijn eerste verhaal uit Ghana! Gisteren om 15.15u zou ik vliegen (dat werd uiteindelijk 16u). Er was een heel uitzwaaicomite voor mij naar Schiphol gekomen, superlief, dankjulliewel!

Oke, back to the flight.

Alle bagagebakken waren vol, op eentje na aan de overkant, maar die werd voor mijn neus weggekaapt. Dus toen moest mijn tas heel zielig in de keuken staan ;) Maar dat maakte verder niet uit, ik heb me prima vermaakt met Friends, Gooische Vrouwen en een film.

Toen we aankwamen rond 21.20u, was het 27 graden. Even voor de duidelijkheid: toen we op Schiphol zaten was het buiten aan het sneeuwen, dus nogal een contrast.

Toen ik eindelijk door de douane heenwas en mijn bagage had, zag ik even later de man/jongen met een bordje SYTO. Dat is de partnerorganisatie van mijn organisatie, die hier dus alles verder regelt. Er waren nog 3 meisjes, 2 uit Zwitserland en eentje uit Duitsland. Allemaal erg aardig gelukkig haha.

Onderweg naar het hostel herkende ik wel wat dingen van Ethiopie, zoals dat mensen gewoon op de grond liggen te slapen, en het ruikt hier ook wat zoetig. Het viel me op hoe druk het op straat was, overal stonden/lagen mensen, soms met manden op het hoofd (hoe ze dat doen is me een raadsel).

Rond 23.30u waren we in ons hostel, eigenlijk was dat half 1 's nachts voor mij want er is een uur tijdverschil. Gelukkig hebben we airco, het klinkt alleen wel alsof het behoorlijk waait buiten, maar dat heb ik er wel voor over ;) In de douche is het wel erg warm, het zweet staat je al op het voorhoofd als je je aan het afdrogen bent. Beetje nutteloos dus eigenlijk, maarja.

Vanmorgen om 7u opgestaan, we moesten om 8u klaarstaan om naar het kantoor van SYTO gebracht te worden. De chauffeur kwam om 8.30u, maarja daar had ik me al een beetje op ingesteld. Er heeft zich nog een Duitse vrouw bij ons gevoegd, dus het Duits vliegt je om de oren.

We kregen eerst wat algemene info van Mr Kingsley, we moesten zeggen wat we over Ghana gehoord hadden en dan ging hij het bevestigen of (deels) tegenspreken. Daarna moesten we allemaal naar buiten, want de Ghana Chinese Chamber Of Commerce had een groot pakket aan voedsel en kleding etc geschonken aan 2 weeshuizen in het noorden van Ghana. Dus dat was een ceremonie, er waren ook dansers en drummers, erg leuk om te zien en horen!

Daarna kregen we nog wat info over de Ghanese cultuur. Ik zal even moeten wennen om alles met rechts te doen, want met je linkerhand iemand een hand geven of zelfs alleen ermee naar iemand zwaaien is al not done. Die hand gebruiken ze namelijk als ze op de wc zitten. Dus met rechts eten, handen geven (dat doe ik altijd al), en als je bijvoorbeeld aan het eten bent en iemand je een hand wil geven moet je hem/haar je pols aanbieden. Alles beter dan links dus. Er zijn wel uitzonderingen hoor, bijvoorbeeld als je je rechterhand vol hebt en een bekende zwaait naar je vanuit een taxi, dan heb je geen tijd om alles over te pakken.

Tussendoor werden we naar ons hostel gebracht om te lunchen, daar hadden we een uur voor, en toen weer terug naar SYTO. Dat staat trouwens voor Student & Youth Travel Organisation. We hadden al wat te eten gekregen tijdens de ceremonie, dus niemand van ons had honger. We besloten om een beetje rond te lopen en onze Cedi's (Ghana's munt) bij een bank te wisselen voor pesea's (munten). Het is hier namelijk niet duur, maar heel vaak hebben ze bij winkels geen wisselgeld. En om nou 10 Cedi (iets minder dan 5 euro) voor een fles water te betalen.. Helaas, bij de bank hadden ze ook geen munten. Dus even kijken hoe we dat moeten oplossen. Oh ja, we hebben nog wel een bakbanaan gekocht (die bereiden ze op een soort grill). Was wel lekker, maar smaakt toch wel behoorlijk anders dan een normale banaan.

Na de lunch zouden we een rondleiding krijgen door Accra, maar het was al 16u dus dat was te laat, omdat het in het verkeer dan ook een stuk drukker is. Morgen dan misschien?

Over verkeer gesproken, ik vind het hier helemaal niet zo chaotisch, het gaat er gewoon netjes aan toe. Misschien dat de wegen soms wat minder zijn, maar ik vond Ethiopie echt wel wat ongeorganiseerder. (nee nee ik zal niet alles met Ethiopie vergelijken). Wat je bij ons dan niet ziet is dat er mensen in de open laadbak van een Jeep zitten, of bestelbusjes die volgepropt zijn (trotro's). Overal kom je taxi's tegen, dus dat is wel lekker makkelijk.

Ik had verwacht dat ze hier in Accra wel een beetje aan blanken gewend zijn, omdat het een grote stad is en er toch best veel mensen hierheen gaan. Maar ik heb nog geen westerling gezien; wij waren wel echt een attractie merkte ik. Kindjes die naar je zwaaien en lachen, zo schattig! Nog geen enkele keer ' oburuni' (blanke) gehoord, maar dat zal binnenkort vast nog wel komen. We hebben ook nog geen huwelijksaanzoeken gehad, maar we kregen te horen dat we dan moesten zeggen dat we een vriend hadden of getrouwd waren. Verder raadden ze ook aan om alleen iets te geven als je het zelf wil, niet omdat je het ' zielig' vind ofzo. Dan vertellen ze namelijk door dat ze wat van jou hebben gehad, en voor je het weet krijg je iedereen op je dak. Dat zijn wel handige tips voor als ik straks in mijn gastgezin zit.

Ik ben heel benieuwd wat ik morgen allemaal ga zien en meemaken, dan heb ik vast weer genoeg om over te schrijven! (Maar verwacht niet elke dag een verhaal hoor).

xxx Krista

Reacties

Reacties

Jojanneke

He Kris!

Goed om te horen dat je goed bent aangekomen. En wat een eerste indrukken allemaal. Je krijgt wel nuttige tips lees ik wel. Heel veel plezier daar!

X

Jo HJ
Laura en Kristian

Janny,

Hoi Krista,
leuk om je eerste verhaal vanuit Ghana te lezen.
gr Janny

Eva

Fijn dat je goed aangekomen bent. Het klinkt allemaal erg leuk (en warm!) Ben benieuwd naar je volgende verhalen.
Have fun!
xoxo

oma Boelema

Lieve snoet,(mag ik je wel blijven noemen he) blij een bericht van jou te lezen.Veel plezier. knuf oma

Carlijn

Hoi Kris,

Fijn dat je goed bent aangekomen... Wat een verhaal heb je gelijk al op je blog staan zeg... Hahahaha, erg leuk om te lezen! We wachten wel af tot je volgende blog (ik zit niet elke dag te wachten hoor, neem je tijd...)
Tante Bertha is hier nu ook even op visite en samen hebben wij je blog gelezen. Ik heb gelijk tante Bertha ook maar even aangemeldt voor je blog...
Veel plezier de komende dagen!

Groetjes,

Carlijn, Renko, de kids en tante Bertha.

mam

Fijn om zo je 1ste ervaringen te horen.
Veel plezier de komende dagen in de grote stad en succes met de hitte.
liefs mam/pap

bertha bolt

Hallo Krista,
Ik heb thuis je verhaal nog eens door gelezen.
Heelveel werkplezier wensen wij je toe en je maakt daar vast wel leuke vrienden.

Groetjes oom Wim en tante Bertha

Natasha

Heeey Krista :D ! Hoop dat je het leuk hebt zo te zien wel :D maak je ook nog fotos ?? trouwens ik heb een filmpje waar ik dan zelf niet bij was maar onze school had flashmob gedaan (ik was die dag vrij) hoop dat je hem kan zien en weet niet of je er tijd voor hebt maar is echt leuk :o

http://seriousrequest.3fm.nl/nieuws/detail/5349908/flashmob-van-800-man-voor-het-huis#-page-.nieuws.detail.5349908.flashmob-van-800-man-voor-het-huis.1

Dat is de link nou ben benieuwd naar je volgende verhalen!! xx Mis je

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active