KristaInGhana.reismee.nl

Akwaaba (welkom)

Hoihoi,

Vandaag is de laatste dag in Accra alweer! We krijgen straks kookles en vanmiddag gaan we naar het strand. Verder krijgen we nog wat meer info over ons project, dus ik ga een leuke dag tegemoet! Morgen moet ik al om 05u 's ochtends vertrekken, dusik word lekker brak denk ik.. Ik moet dan in Kumasi overnachten (een van de grotere steden) en dan ga ik de volgende dag het laatste stukje reizen naar mijn project. Op zich zou het wel in een dag kunnen, maar dan moet ik 's avonds rijden, en dat is hier niet aan te raden.

Ik zal eerst even wat vertellen over Kerst hier, want iedereen keek me medelijdend aan als ik vertelde dat ik met Kerst niet thuis ben. Ze vieren het hier ook behoorlijk uitgebreid, wel logisch want ze zijn erg gelovig. Hier in het hostel staat een versierde kerstboom, bij het kantoor van SYTO hoorden we Jingle Bells en Last Christmas I gave you my heart al voorbijkomen, en gister heb ik in de Accra Shopping Mall voor het eerst van mijn leven een donkere Kerstman gezien! Het eten lijkt ook wel een beetje op hoe wij het vieren, ze eten hier als Kerstmaaltijd kip of kalkoen (of geit). Het verschil is wel dat je die hier allemaal levend kan kopen en ze dan thuis zelf kan doodmaken en slachten, of je laat ze daar doodmaken en slacht ze zelf, of ze doden en slachten hem ter plekke voor je (sorry voor al het ' doden en slachten' ).

Verder zie je hier soms hele rare dingen. Een paar dagen geleden kregen we een city-tour door Accra, en toen we in de auto zaten zag ik opeens 2 onderbenen en voeten uit een container steken! Ik moest meteen aan Baantjer en dat soort politieseries denken, maar even later zag ik die benen vrolijk bewegen. Wat die nou aan het doen was is me echt een raadsel...

Wat ik vergeten was te vertellen bij mijn vorige verhaal, gaat over de Ghanese kijk op schoonheid, met name over je gewicht/omvang. Hier is de norm juist om behoorlijk stevig te zijn. Als je dik/mollig bent, betekent dat dat je goed te eten krijgt, dus rijk bent, dus een goed leven lijdt. Dus als iemand tegen je zegt: ' Oh my gosh, you look great, you look so fat!' moet je dat als een compliment opvatten. Als je afvalt, gaan mensen soms denken dat je ziek bent, dus in hun ogen is dat juist ongezond. Ik vind veel vrouwen hier wel stevig, de mannen iets minder, maar voor hen geldt dezelfde norm.

Nog een korte beschrijving van wat we verder gedaan hebben: We hebben dinsdag dus een city-tour gedaan door Accra, we zijn ook langs de markt geweest. Daar is genoeg over te vertellen! Je vindt er van alles, van Sunlight zeep (tante Gerdi let op!) en kleren tot varkenspoten, levende krabbetjes en levende slakken. Die zijn echt enorm, qua lengte zijn ze denk ik iets kleiner dan de afstand van het topje van je pink tot het ' einde' van je hand. De mensen hier kunnen beledigd raken als je voor hun producten blijft staan maar niks van ze koopt, dus daar moet je wel op letten. Ook moet je altid vragen of je een foto van ze mag nemen, anders kunnen ze dat ook verkeerd opvatten. Ik vroeg aan een vrouw met van die grote slakken of dat mocht, maar toen wond ze zich best wel op, omdat ik niks van haar kocht. Nouja dan niet he?

Ik moet zeggen dat ik echt respect heb voor wat de mensen hier doen met deze hitte. Sommige mannen lopen volledig in pak over straat, doe dat maar eens na met 30 graden! En als je ziet wat sommige mensen hier allemaal op hun hoofd meesjouwen, flesjes water, brood, sinaasappels, kokosnoten.. Over kokosnoten gesproken, ik heb dinsdag verse kokosmelk uit een zakje gedronken! Smaakte minder zoet dan ik had verwacht, best wel lekker eigenlijk. Ik heb een filmpje van hoe ze de kokosnoot openhakken en het dan in een zakje gieten. Moet ik er binnenkort ook maar even opzetten. Je krijgt er trouwensook de 'eetbare' kokos bij.

Gister kregen we aardrijkskundeles en geschiedenis over Ghana (vond ik boeiender dan de Gouden Eeuw van Nederland, wat wij op school leerden).Daarna moesten we pasfoto's laten maken voor de verlenging van onze visum. Bij de ambassade hadden ze me 3 maanden gegeven (dat is het uiterste), maar bij aankomst op het vliegveld hebben ze maar voor 60 dagen afgestempeld. En daarna moet ik natuurlijk voor nog 2 maanden een visum, maar dat regelen ze hier verder bij SYTO. Na de foto's wilden we lunchen, dus we gingen naar een (frans) restaurant. Ik zie hier trouwens heel weinig restaurants, je moet echt weten waar ze zitten. Eerst kwam de ober de bestelling opnemen, maar we mochten alleen zeggen wat we wilden drinken. Een kwartier later kwam hij met de drankjes en toen konden we onze bestelling voor het eten opgeven. Voor we dat hadden, waren we 3 kwartier verder. We hadden patat, salade of soep besteld, dus ik weet ook niet waarom dat zo lang duurde. Een paar Ghanese vrouwen die later gekomen waren dan wij zat toen al lang aan hun eten. Maarja, we worden wel getraind in het wachten dus ik maak me er eigenlijk nooit zo druk om. Het duurde alleen nog 10 minuten voor we de rekening kregen, we moesten wel opschieten omdat we om 14u trommel- en dansles zouden krijgen. We waren er pas tegen 15u, maar we hebben uiteindelijk toch 1.5 uur les gehad. Eerst gingen we een Afrikaanse (of Ghanese?) dans doen. Hij was anders dan de dans die jij liet zien Eva :P Ik hoop dat ik me hem nog goed kan herinneren als ik terugkom, maar dat duurt nog weleven.. Daarna kregen we trommelles, was ook erg leuk, maar wel moeilijk. Als je teveel gaat nadenken gaat het fout en als iemand anders fout slaat moet je opletten dat je zelf wel in het goede ritme blijft slaan. We leerden 2 ritmes, eerst de 'female' (dat was de moeilijke) en daarna de 'male' (die was heel makkelijk). Onze leraar zei dat dat wel klopte met hoe mannen en vrouwen zijn, maar daar klopt natuurlijk helemaal niks van.

Na deze lessen gingen we nog even naar de Accra Shopping Mall met 2 medewerksters van SYTO, zag er heel modern uit, leek best wel op de winkelcentra bij ons. De prijzen trouwens ook. We moesten dus in het donker weer terug, ik was blij dat we 2 Ghanezen bij ons hadden want 's avonds voel ik me niet heel veilig hier.

Dit was het weer, tot de volgende keer!

xxx Krista

Reacties

Reacties

Mandy

Wat leuk dat je een soort dagboek bijhoudt voor de mensen in Nederland over je reis! Erg leuk om te lezen. Veel plezier daar en wees voorzichtig.

Esther

Hey Krista,

Klinkt erg leuk wat je daar allemaal doet! Ook wilde ik je nog even bedanken voor je kerstkaart:D
Goede reis naar je project!
xx

oma Boelema

Lieve Snoet, wat een belevenissen maak je mee.Je kunt het goed beschrijven en ik zie het helemaal voor me.Ik zie al weer uit naar je volgend verhaal. Liefs oma xxx

mam

in een paar dagen beleef je dus echt al ontzettend veel. Zou het zelf wel even willen zien.
Sterkte morgenochtend met opstaan!

Carlijn

Hoi lieve Kris,

Jeetje, wat schrijf jij leuk zeg... Als je het leest lijkt het alsof je er zelf bij bent... Mijn complimenten!
Wat beleef je ook al veel in een paar dagen tijd.
Succes met je reis morgen (en ja ook met het opstaan) en ik lees het wel weer als er nieuws is...

Liefs, Carlijn.

Natasha

Leukleukleuk! trouwens ik heb vandaag je kerstkaart gehad heel leuk! maar vooral dat briefje erbij natuurlijk :$ moest er erg om lachen vind echt super lief van je :D xxxxxx

Jan

Hallo Krista

Wat beleef jij daar veel in een paar dagen zeg!
Was de reis leuk met het vliegtuig?
Krista heel veel plezier en vrolijk kerstfeest en alvast een goede jaarwisseling.

gr van JB

Janny

Hoi Kris,
Leuk verslag zeg.
Kan ik ook niet een weekje komen?ha ha
Jij hele gezellige kerstdagen gewenst en een goed ontvangst in je gastgezin.
Ben benieuwd hoe je kerst was en of het een familie is waar jij je thuis voelt.
We lezen het wel.
veel liefs,Janny

Rianne

Hi lieve Krista,

Wat ontzettend leuk om zo'n uitgebreid verslag te lezen :) Het klinkt allemaal erg avontuurlijk. Fijn dat je veilig bent aangekomen en dat je nu veel kan leren over het land. Houd je de warmte een beetje uit?
Gelukkig dat kerstmis daar een beetje hetzelfde als hier wordt gevierd! Dan voelt het meteen wat minder gek.
Nou meid, ik wens je daar een hele mooie tijd en ik houd je blog in de gaten ;).

Liefs

Bertha

Wat kun jij leuk en boeiend schrijven.
Je bent nu inmiddels bij je gastgezin en ik hoop dat jij je daar helemaal thuis voelt.
We wensen jou hele fijne kerstdagen.

Liefs oom Wim en tante Bertha

Lindy (moeder van Iris)

Hoi Krista,

Fijn dat je goed bent aangekomen en dat je, zo te lezen, al aardig gewend bent. Het lijkt me zoiets onwerkelijks om het ene moment nog in het koude Nederland te zitten en het volgende moment in het hete Ghana! Je schrijft hele leuke verhalen, het is net alsof je Floortje Dessing volgt. Veel plezier daar en ik blijf je volgen.

Groetjes, Lindy

P.s. Ben al twee keer bij het Glazen huis gaan kijken en heb een paar Serious Request-items (mutsen) gekocht (en gedoneerd natuurlijk, via de brievenbus). Iris en haar vader zijn nu aan het rondkijken daar.

Rixt

Dag Krista,
Wat leuk dat je zo uitgebreid schrijft! Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen!
groet,
Rixt

Rianne

Lieve Krista,

Ik hoop dat je een hele mooie kerst in Ghana hebt gehad! Ik wens je ook alvast een gelukkig en gezond 2012! Dat je daar een mooie tijd tegemoet mag gaan!

Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active