KristaInGhana.reismee.nl

Het weeshuis

Goodmorning everyone!

Ete sen? Ik hoop dat jullie nu allemaal eye zeggen. (even voor de duidelijkheid, ik vroeg dus hoe het met jullie ging). Het is nu donderdagochtend, ik ben sinds vrijdagmiddag op mijn project. Vorige week donderdag gingen we dus naar het strand in Accra, echt heerlijk! Jullie hebben de fotos vast al bekeken. Een van de andere vrijwilligers heeft ook nog fotos van ons waar we met een kerstmuts op langs het strand liggen, terwijl er Merry X-mas in het zand geschreven staat. Die wilde ik eigenlijk ook erop zetten maar het internet deed het niet helaas..

Vrijdagochtend stonden we dus iets na vieren al naast ons bed, niet heel prettig maar het kon niet anders. Om 06u vertrok ik met een soort tourbus naar de stad Kumasi. Rond 13.30u kwam ik aan, toen werd ik door medewerkers van SYTO naar het kantoor gebracht om wat formulieren in te vullen en daarna brachten ze me naar mijn stad, Techiman. Dat was nog 2.5 uur rijden.

Bij het weeshuis aangekomen was er niet heel duidelijk een ontvangst, er waren een aantal bezoekers die net weggingen dus gingen de kinderen eerst voor hen bidden. Ik leef midden in het weeshuis, samen met nog een Zweeds meisje (Melissa). Maar zij gaat morgen weer weg, in januari komen er als het goed is nog 2 vrijwilligers. De oprichters van het weeshuis (Frank en Mary) zijn mijn gastouders, maar wij noemen ze ook gewoon mama en dady. Er is ook een nana (die werkt hier ook, ze is denk ik rond de 50 jaar) en de vader van Frank, baba. Maar mijn Nederlandse ouders zijn leuker hoor haha.

Zaterdag kon ik gelukkig uitslapen tot half 10, toen werd het toch wel warm in onze kamer. Er hangen geen gordijnen dusja.. Omdat het bijna Kerst was, zijn alle kinderen gewoon vrij van school, dus er zit niet echt een vast ritme in de dagen. Maar ik heb intussen ook al wat van de routineklusjes gedaan. Helpen met de kinderen te wassen en in te vetten (ze worden 2keer per dag gewassen dus dat is hard nodig), de afwas doen, en ik heb mijn kleren met de hand gewassen, inclusief Sunlightzeep en wasbordje.

Gisteren zijn we naar een apenreservaat geweest en daarna naar de Kintampo Waterfalls. Was allebei erg leuk, de kinderen hebben er echt van genoten volgens mij! Bij de Kintampo Falls zagen we eerst wel wat blanken op het veld dat ervoor lag, maar toen we bij de waterval zelf kwamen waren wij twee natuurljk weer de enigen. We staan ook op de foto met een aantal Ghanezen, blijkbaar zijn we hier een echte attractie. Als we naar de supermarkt lopen wordt er ook voortdurend getoeterd, maar daar raak je aan gewend. Ze toeteren hier sowieso heel vaak, het heeft niet zo n negatieve lading als bij ons.

Qua enge beesten valt het tot nu toe wel mee, er was de tweede dag wel een enorme spin, die mijn kant van de kamer op kroop. Ik ging een van de jongens halen, maar toen we terugkwamen was ie weg! Dus nu ben ik steeds bang dat ik een niet zo n fijne verrassing krijg als ik iets uit mijn tas moet pakken.. En gisteren lag er een kakkerlak naast mijn bed, iiieew wat zijn die beesten groot! Toen heeft een van de meisjes hem weggehaald met een bezem. (een bezem hier is dus een bosje gras/takjes).

De kinderen zijn echt superleuk, ik ken de meeste namen al. Er is wel een tweeling bij, die heel erg op elkaar lijkt. En omdat ze allebei heel kort haar hebben kun je ze daar ook niet mee uit elkaar houden. Het is hier namelijk verplicht voor kinderen die naar een openbare school gaan om hun haar af te scheren, of in ieder geval te milimeteren. Dus alle meisjes hebben een kort koppie!

Behalve nana helpen Grace en Ceecee ook mee in het huishouden, Grace is de dochter van Mary en Frank en Ceecee het nichtje. Ze staan hier wel supervroeg op, Grace zei dat ze om 4 uur haar bed uitgaat! En mama zei dat zij altijd om 4.30 u opstaan. Wij, de vrijwilligers, hoeven pas (!) om 6 uur op te staan, maar ik geef toe dat het nu meestal een kwartiertje later is.

Ik zit nu in een internetcafe, want het internet thuis ligt er al een paar dagen uit, we weten niet waarom. Dit toetsenbord is Duits, dus ik kan sommige tekens niet zo goed vinden, maar jullie begrijpen het zo ook wel.

Ik ga nu even snel mijn Facebook checken, een andere keer zet ik er weer fotos op!

Heel veel liefs, Krista

Reacties

Reacties

Annemarije

Hey lieve Krista!

Superleuk om al die verhalen te lezen! Ik ben blij om te lezen dat je het leuk hebt en dat je veel meemaakt. Ik heb me geabonneerd op je blog, dus ik blijf je volgen!

Gelukkig nieuwjaar alvast!

Dikke kus, Annemarije

Jojanneke

He Kris!

Dus je bent goed op je bestemming aangekomen. Gelukkig! En een aardig clubje vaste medewerkers dat is ook wel gezellig. Nu maar afwachten welke vrijwilligers er straks nog bij komen. Heel veel plezier in ieder geval. Je voelt je vast zo thuis.

X

Jo & co.

Carlijn

Hoi Kris,

Om even op je vraag te antwoorden: EYE!!!
Leuk verhaal weer om te lezen hoor. Fijn dat je goed op je plaats van bestemming bent aangekomen en dat het je bevalt... Behalve die spin dan, bah daar zou ik ook van griezelen... Sterker nog: ik zou niet eens weer in bed durven stappen, maar ja zo zie je maar wie dapper is en wie niet, hahaha...
Ik wens je alvast een hele fijne jaarwisseling toe, gaat vast wel anders dan hier bij ons, maar ongetwijfeld zal het onvergetelijk voor je zijn om mee te maken. Geniet ervan!!!

Liefs, Carlijn.

Janny

Hoi Kris
Wat je vraag betreft:niet EYE.
Ben alweer ziek.
Ik kwakkel al vanaf 10 dec.
Heb afgelopendagen hoge koorts gehad.Veel last van mijn keel nog.Straks naar de huisarts.Heb het helemaal gehad.
Baal nog het meest dat ik mijn collega alleen moet laten werken omdat er geen vervanging is voor mij. Wie weet als ik me redelijk voel bel ik of ik toch nog een poosje zal komen werken.

Wat een prachtig verhaal weer[behalve van de spinnen.daar griezel ik van]
Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal.
Groetjes,Janny en ook van Jan natuurlijk

mam

Wie weet ben je straks helemaal over je enge-dierenfobie heen meid!Zo,n dikke spin lijkt mij ook niet alles .
Fijn om wat meer te horen van hoe het daar toegaat.
Je schrijft erg beeldend,misschien nog eens een boek?
Sterkte verder met het vroege opstaan, brr.
Lieverd, alvast een fijn Oudjaarsviering of doen ze daar niet aan? Ik lees het wel
kus van ons

bertha

Ik heb net je verhaal weer gelezen en las dat er een kakkerlak naast je bed lag.Daar moet ik niet aandenken en ook nog zo'n dikke spin.
Wat moet je toch vroeg opstaan, maar daar wen je natuurlijk aan.
Groetjes,oom Wim en tante Bertha

Karen

Lieve Krista,

Leuke verhalen allemaal! Behalve dan die enge beesten... Ik hoorde van Melanie dat ze je nog wel wat goede tips heeft kunnen geven, hopelijk heb je er inmiddels al wat aan.
Ik hou je blog zeker in de gaten en wens je hierbij een alvast een mooi Oud en Nieuw en een geweldig 2012!
Liefs, Karen

oma

Lieve Snoet,
Een heel gelukkig nieuwjaar. Dat je het daar nog fijn naar de zin mag hebben en zoveel goed werk doet.Dapper hoor.
Hier hoor je nu de knallen van het vuurwerk. Je weet dat ik er als de dood voor ben en niet de deur uit ga.
Ik draag je armbandje hoor. Heel veel liefs en een dikke knuf van mij.

Tresja

Lieve nicht, leuk hoor om je verhalen te lezen! Weet je nog dat we het over Ghana hadden tijdens het neven- en nichtenweekend? Goed van je dat je gegaan bent! Arnaud zit naast me en zegt dat hij je graag komt bezoeken:) Hij is erg verknocht aan Ghana en zou graag weer eens terug willen. Wie weet, gaan we samen nog eens als Maxime en Marieke wat ouder zijn. Voorlopig blijven we je blog nog maar even volgen! Liefs, Tresja

Rianne

EYE ;)

Was leuk om weer van alles te lezen over je belevingen daar. Ik begrijp dat je meteen druk in de weer bent. Ik vind het wel knap van je hoor!
Gezellig dat er deze maand nog twee vrijwilligers bijkomen. Ik hoop dat je het goed met ze kan vinden.
Ik wens je nog een heel gelukkig en gezond 2012! Ik hoop dat je een mooie tijd daar mag hebben.

Succes met het vroege opstaan ;).
Liefs!

anja

hoi nichtje,
Wat een belevenissen zeg. Maar die spinnen..... brr.
Ben het weekend weg geweest en heb toen ook nog eens soort spooktocht in de gewelven van een kasteel gemaakt. Flink gegild want ik vind alles eng. M.a.g. dat de rest ook mee gilde omdat ze mij hoorden. Overal handen en een soort spinnenwebben.
Ik hoop dat je een geweldige tijd hebt en ook de tijd hebt om te genieten. Tot de volgende keer.
gr Anja en boys.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active